طرز تهیه موچی به 3 روش کره ای و ژاپنی و موچی بستنی

به گزارش وبمستر وبلاگ، اگر اولین بار است که نام موچی به گوش تان می خورد، باید بگوییم موچی یک خوراکی محبوب است که به صورت هم درست می گردد. انواع مختلفی از موچی وجود دارند که وجه اشتراک آن ها، خمیری است که با آرد گندم یا آرد برنج یا آرد به دست آمده از غلات درست می گردد. این و ژاپنی که حکم یک دسر خوشمزه را هم دارد را می توانید بدون فر و در قابلمه درست کنید و نیازی به انجام کارهای سخت و پیچیده و حتی مواد گران قیمت ندارد. ما در این مقاله از در به شما خواهیم گفت که موچی چیست، تاریخچه موچی چیست، انواع مختلف موچی شامل چه مواردی می گردد و طرز تهیه موچی ژاپنی و کره ای را هم به شما یاد خواهیم داد.

طرز تهیه موچی به 3 روش کره ای و ژاپنی و موچی بستنی

موچی چیست؟

موچی (mochi) نوعی کیک برنجی است که البته فقط با آرد برنج تهیه نمی گردد و می توان با آرد گندم و غلات هم آن را درست کرد. اما نوع اصلی آن با نوعی برنج دانه کوتاه مخصوص به نام موشیگوما یا موچی گومه درست می گردد. برای تهیه این خوراکی، برنج را می کوبند، می پزند و خمیر می نمایند. علاوه بر موچی گومه، به این برنج، برنج چسبناک، برنج شیرین و برنج مرواریدی هم می گویند.

تاریخچه موچی

این که موچی را اولین بار چه کسانی ساختند، تعیین نیست. در یک کلام اصالت این نامعلوم است. البته بعضی می گویند که موچی ابتدا در چین، تهیه و سپس به ژاپن آورده شد. ژاپنی ها هم آن را توسعه دادند. به همین دلیل به آن موچی ژاپنی هم می گویند. هر چند بعید نیست نام موچی کره ای یا موچی چینی را هم شنیده باشید. به هر حال این محبوب در همه این کشورها، پخته می گردد و هواداران زیادی هم دارد.

این شیرینی در دوره پادشاهی هی آن در سال های 749 تا 1185 میلادی به عنوان شیرینی سال نو میلادی شناخته شد. در قرن دهم، انواع مختلفی از موچی برای خدایان مذهبی در مرنام دینی شینیتو به عنوان پیشکش به این خدایان، استفاده می شد.

این هدیه به ظاهر ساده، نماد خوش یمنی و تقدس است و تا سال های زیادی، به عنوان یک غذای درباری و متعلق به طبقه مرفه ژاپن به حساب می آمده است. از طرفی موچی از فعل موتسو گرفته شده است که به معنای داشتن یا گرفتن است. این غذا به خوراکی اشاره دارد که از سمت خدایان به انسان داده شده است.

علاوه بر این، موچی انرژی زا است (البته بسته به موادی که در تهیه آن به کار می رود) و به همین دلیل بین سامورایی ها هم محبوب بوده است. اندازه کوچک و در عین حال مقوی بودن، آن را به غذایی مناسب تبدیل می نموده است. تا جایی که صدای کوبیدن برنج در هاون ها در زمان های قدیم، نشان از عزیمت جنگجویان به میدان های جنگ داشته است.

انواع موچی

از آن جایی که موچی قدمت طولانی دارد، به مرور هم دستور تهیه آن، پیشرفت و تکامل پیدا نموده است. موچی در بسیاری از غذاها و به عنوان دسر هم به کار می رود. در ژاپن انواع بسیاری از موچی وجود دارد. از انواع موچی می توان به واگاشی (خمیر موچی گرد شده و در مغز آن خمیر لوبیا قرمز وجود دارد)، موچی گاشی، موچی دایفوکو، دانگو، وارابی موچی، مافل و … اشاره نمود.

غذا با موچی

شاید جالب باشد بدانید که در تهیه بعضی غذاها از موچی استفاده می گردد. یک سوپ لوبیا به نام اوشی روکو یا اوزن زای از تکه های خمیر موچی غوطه ور شده در سوپ درست می گردد. این خمیرها باید به روش سنتی درست شوند تا بعد از اضافه شدن به مواد داغ سوپ، از هم وا نروند و تکه تکه نشوند.

موچی بستنی

موچی های تازه شامل موچی های پیج ما (موچی که داخل آن بستنی است) می گردد. موچی بستنی یکی از بستنی های سنتی ژاپنی است که از ترکیب بافت خمیری و چسبناک به عنوان روکش استفاده می گردد و بستنی در آن قرار می گیرد.

در این موچی، بعد از درست کردن خمیر بستنی، روی آن آرد ذرت می ریزند و به صورت گرد برش می زنند. سپس یک اسکوپ را داخل آن قرار می دهند و آن را گرد می نمایند. خمیرهای پر شده با بستنی را در فریزر یا یخچال قرار می دهند. بستنی موچی یکی از بستنی های تازهی است که این روزها در ایران هم می توانید در منوی بعضی کافی شاپ ها ببینید.

موچی میوه ای

داخل این موچی ها با میوه پر می شوند. محبوب ترین میوه ها برای درست کردن موچی، توت فرنگی یا میوه هایی هستند که شکل تقریبا گرد و کوچکی دارند.

موچی مغزدار

برای تهیه موچی مغزدار بعد از تهیه خمیر موچی باید داخل آن را با انواع مغزها پر کنید.

موچی شکلاتی و مربایی

از نام این موچی ها هم معلوم است که داخلشان و شکلات واقع شده است. البته در خصوص موچی شکلاتی، می توانید خمیر موچی را هم شکلاتی درست کنید یا موچی را بعد از تهیه در شکلات ذوب شده بغلتانید و روی آن را با دراژه ها و ترافل های رنگی، پودر نارگیل و … تزیین کنید.

ضمناً موچی را می توانید به رنگ های مختلف و دلخواه تهیه کنید. برای این کار فقط کافی است به خمیر موچی، چند قطره رنگ دلخواه اضافه کنید و آن را ورز دهید. حتی می توانید از موچی به عنوان هدیه هم بهره ببرید و آن را به رنگ قرمز و با تزیین ولنتاینی، هدیه بدهید.

طرز تهیه موچی ژاپنی و کره ای

مواد لازم برای تهیه موچی کره ای و ژاپنی

آرد برنج: 200 گرم

شکر: 500 گرم

نشاسته ذرت: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

آب: 180 میلی لیتر

مراحل طرز تهیه موچی ژاپنی و کره ای

برای درست کردن موچی ژاپنی یا موچی کره ای، ابتدا باید همه مواد را با هم مخلوط و خمیر موچی را درست کنید. خمیر را به روش مخصوص بپزید و بعد آن را باز کنید و قالب بزنید. در نهایت داخل خمیر موچی را با مواد دلخواه پر کنید. خمیر موچی باید دو بار در یخچال قرار بگیرد تا آماده گردد.

مرحله اول: مواد را با هم ترکیب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی، آرد برنج را دو بار با الک ریز الک کنید. سپس آرد و شکر را با آب، در کاسه ای با هم مخلوط کنید. مواد را با دست ورز دهید تا گلوله ها باز شوند و مخلوطی یکدست داشته باشید.

مرحله دوم: خمیر را درست کنید

یک قابلمه با سایز میانه را تا نیمه آب کنید و روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب آن بجوشد. یک صافی در آن قرار دهید. خمیری را که در مرحله قبل درست نموده اید، داخل یک ظرف پیرکس بگذارید و ظرف را داخل صافی یا آبکش بگذارید.

مرحله سوم: خمیر موچی را بپزید

روی قابلمه را با دمکنی بپوشانید، حرارت را روی ملایم تنظیم کنید تا به مدت 15 دقیقه خمیر با بخار آب بپزد. سپس شعله را خاموش کنید و خمیر را از داخل ظرف خارج کنید. دوباره خمیر را به خوبی ورز دهید تا حالت سفت و ژلاتینی به خودش بگیرد.

مرحله چهارم: خمیر را با وردنه باز کنید

در این مرحله از طرز تهیه موچی، روی یک سطح را نشاسته ذرت بریزید و خمیر را روی آن ورز دهید و با وردنه باز کنید. تا وقتی که کاملا نازک گردد.

مرحله پنجم: خمیر موچی را در یخچال بگذارید

یک سینی فر را با کمی روغن چرب کنید یا کف سینی را کاغذ روغنی بیندازید. خمیر نازک پهن شده را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. 15 دقیقه زمان کافی است.

مرحله ششم: خمیرها را قالب بزنید

بعد از این که خمیر خودش را گرفت، آن ها را با قالب گرد برش بزنید. خمیرها را بتکانید تا نشاسته ذرت از روی آن ها پاک گردد. هر کدام از خمیرها را کف دست بگذارید و داخل خمیرها را با موادی که دلخواهتان است، پر کنید.

مرحله هفتم: خمیرها را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه موچی ژاپنی، خمیرها را به شکل گلوله ای بپیچید و حالت دهید. سپس آن ها را با فاصله کم در یک ظرف بگذارید. روی خمیرهای موچی دلخواه را سلفون بکشید و 30 دقیقه دیگر در یخچال بگذارید. بعد از این مدت، موچی شما آماده است.

طرز تهیه موچی با بستنی

مدت زمان آماده سازی: 1 ساعت

مواد لازم برای تهیه شیرینی موچی با بستنی

  • آرد برنج: 200 گرم
  • نشاسته ذرت: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • بستنی: 50 گرم
  • آب: 180 میلی لیتر
  • رنگ خوراکی (اختیاری): به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه موچی با بستنی

یکی از خوشمزه ترین روش های درست کردن موچی ترکیب کردن آن با بستنی است. این شیرینی خوشمزه با استفاده از آرد برنج، نشاسته ذرت، بستنی و آب تهیه می گردد. اضافه کردن رنگ خوراکی به موچی کاملا اختیاری است و ظاهر مجذوب کننده تری به آن می بخشد. در ادامه می توانید با روش تهیه شیرینی موچی با بستنی آشنا شوید.

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد خشک

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی با بستنی باید در یک ظرف آرد برنج را با شکر مخلوط کنید و با قاشق خوب هم بزنید. در صورت تمایل اندازهی رنگ خوراکی به مواد اضافه کنید و خوب ترکیب کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر موچی

در این مرحله باید آب را به آرامی به مواد خشک اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا آرد گلوله نگردد و خمیری یکدست حاصل گردد. در زمان اضافه کردن آب می توانید خمیر را با دست ترکیب کنید تا بهتر مخلوط گردد.

مرحله سوم؛ قالب زدن خمیر

بعد از آماده شدن خمیر باید اندازهی نشاسته ذرت روی سطح کار بپاشید و سپس خمیر را پهن کنید تا قطر آن نازک گردد. خمیر را برای 15 دقیقه در یخچال قرار دهید و بعد از یخچال خارج کنید و با استفاده از یک قالب گرد با قطر 6 سانتی متر، برش دهید.

مرحله چهارم؛ قرار دادن خمیر در یخچال

بعد از قالب زدن خمیرها باید خمیرها را به صورتی که لای همه آن ها سلفون قرار بگیرد، روی هم بچینید و برای نیم ساعت در یخچال بگذارید تا برای تهیه شیرینی آماده شوند.

مرحله پنجم، ریختن بستنی در خمیر موچی

در این مرحله از طرز تهیه موچی با بستنی باید خمیرها را از یخچال خارج کنید و سپس داخل هر خمیر یک اسکوپ بستنی قرار دهید. در صورت تمایل می توانید برای داخل موچی از تکه های میوه تازه یا خشک نیز بهره ببرید. سپس خمیر را به شکل یک توپ جمع کنید تا بستنی کاملاً درون خمیر قرار بگیرد.

مرحله ششم؛ سرو کردن موچی با بستنی

بعد از آماده کردن همه شیرینی ها می توانید اندازهی سس شکلات روی موچی ها بریزید و هر کدام را به شکلی متفاوت تزیین کنید. برای تزیین موچی می توانید از پودر نارگیل، ترافل های رنگی و یا شکلات رنده شده بهره ببرید.

سوالات متداول

داخل موچی را با چه موادی پر کنیم؟

در طرز تهیه موچی ژاپنی برای مواد داخلی می توانید از بستنی با طعم دلخواه (به صورت اسکوپ)، انواع مغزها و آجیل، شکلات خرد شده یا دایره ای، مربا، بستنی خامه ای و … پر کنید.

روی موچی را با چه موادی تزیین کنیم؟

برای جلوه بهتر موچی می توانید داخل خمیر موچی را رنگ خوراکی دلخواه بریزید تا موچی های رنگی داشته باشید. در نهایت هم روی موچی ها را با سس شکلات، پودر نارگیل، ترافل های رنگی و … تزیین و سرو کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 31 شهریور 1401 بروزرسانی: 31 شهریور 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 835

به "طرز تهیه موچی به 3 روش کره ای و ژاپنی و موچی بستنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه موچی به 3 روش کره ای و ژاپنی و موچی بستنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید