غذا های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی

به گزارش وبمستر وبلاگ، زندگی امروز / تنوع بی نظیر غذاهای سنتی کرمانشاه مسافران را مقابل یک دنیای رنگین قرار می دهد و برندهای آن از انواع کباب گرفته تا آش های لذیذ مناسب هر ذائقه ای است.

غذا های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی

به گزارش زندگی امروز به نقل از مهر، محال است مسافر باشی، کرمانشاه آمده باشی، اما بتوانی از غذاهای معروف و لذیذ آن که نام و آوازه و محبوبیت خاصی در سراسر ایران دارد به راحتی بگذری. غذاهایی که رنگ و لعاب دلفریب و طعم و مزه دلچسبشان آدم را در این عصر فست فودهای بی خاصیت با دنیای رنگین و خوشمزه آشپزی سنتی آشتی می دهد.

غذاهای خوشرنگ و لعاب و صد البته خوشمزه کرمانشاه که تنوع بی نظیر آن زبانزد میهمانان استان بوده و است و معمولا مسافران در رستوران ها بعد از تناول و نوش جان کردن غذاهای محلی در پی دستور پخت آنها هستند تا بتوانند در شهر و دیار خودشان هم گه گاهی از این غذاهای بی نظیر تهیه نمایند.

از برندهای معروف و دوست داشتنی غذاهای محلی استان کرمانشاه می توان به دنده کباب و خورشت خلال اشاره نمود که محبوبیت فراوانی را بین مسافران دارند، بعلاوه کوفته ریزه، سیب پلو، آش سورانه، آش عباسعلی، ترخینه، دست پیچ، چلو گوشت، خورشت کنگر، کوکوی پاغازه از معروفترین و رایج ترین غذاهای سنتی استان کرمانشاه که همیشه مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار می گیرد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

خوش خوراک ها دنده کباب را از دست نمی دهند

دنده کباب اصیل کرمانشاهی که بعضی ها آنرا با شیشلیک اشتباه می گیرند! از کباب های خوش خوراک و پرطرفدار است که معمولا مسافران ترجیح می دهند که در رستوران های اطراف مجموعه زیبا و تاریخی طاقبستان آنرا صرف نمایند. هرچند همیشه به ویژه در ایام تعطیلات نوروز و تابستان این غذای لذیذ پای ثابت منوهای اغلب رستوران های سطح شهر می گردد.

این کباب مطبوع که با دنده گوسفند تهیه می گردد به علت داشتن حجم بالای گوشت منبع مناسبی برای پروتئین حیوانی و آهن جانوری به تعداد می رود و طرز تهیه آن به این صورت است که دنده ها را با سه تا چهار سیخ کبابی به سیخ کشیده و بعد از افزودن چاشنی ها و سس مخصوص آنرا کباب می نمایند.

خورشت خلال از بی نظیرترین خورشت های ایرانی

خورشت خلال بادام یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی استان کرمانشاه است که با دنده کباب رقابت می نماید و معمولا باب میل بیشتر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است که به کرمانشاه سفر می نمایند و با هر ذائقه ای سازگار و دلچسب است.

یکی از غذاهای سنتی کرمانشاه است که با گوشت گوساله، خلال بادام، زرشک سیاه، زعفران، روغن، پیاز، نمک و لیموی عمانی پخته و با پلو سرو می گردد که در تمام ایران هم این خورشت را با نام کرمانشاه می شناسند و از نظر ارزش غذایی هم منبع مفیدی برای تامین آهن و پروتئین است.

کوکوی پاغازه، محبوب ترین غذای گیاهی بهاری

با شروع فصل بهار بازار فروش گیاهان محلی هم رونق می گیرد، گیاهانی با خواص دارویی فراوان که بعضی از آنها به صورت خام و بعضی دیگر به روش پخته در تهیه و طبخ انواع غذاهای خوشمزه مصرف می شوند.

یکی از این گیاهان پاغازه است که مردم استان به روش های مختلف آنزا سرو می نمایند، گیاهی با خواص دارویی فراوان که پای ثابت غذای سنتی کوکوی پاغازه است. غذایی شبیه به کوکو سبزی که برای مسائل گوارشی و التهابات روده بسیار مفید و ارزشمند است.

البته این غذا کمتر در رستوران ها یافت می گردد و معمولا در نمایشگاه هایی که در ایام نوروز برای مسافران جهت آشنایی با فرهنگ این خطه برپا می نمایند، به وسیله بانوان هنرمند این دیار پخته شده و به گردشگران عرضه می گردد.

کلانه، قدیمی ترین فست فود دنیا

یکی دیگر از محبوبترین خوراکی های بهارانه در کرمانشاه کلانه یا پیچک نام دارد که از آن به اسم پیتزای کردی یا قدیمی ترین فست فود دنیا هم یاد می نمایند که از گیاهی به نام پیچک با خواص بی نظیر دارویی سرشار از فیبر و مواد معدنی و مغذی تهیه می گردد.

روش پخت این نان بسیار راحت و ساده است به این صورت که ابتدا سبزی مخصوص آن به نام پیچک را پس از شستشو و ریز کردن در خمیر نان گذاشته و بر روی ساج پخت می نمایند، سپس به روغن محلی کرمانشاهی آغشته نموده و میل می نمایند.

آش عباسعلی را حتما امتحان کنید

یکی دیگر از برندهای غذایی کرمانشاه البته از نوع آش ها، آش عباسعلی است، آشی که از محبوبترین غذاهای سنتی و اصیل کرمانشاه و مقوی ترین، لذیذترین و البته گران ترین آش استان بوده و همیشه به ویژه در ماه رمضان مشتری های خاص خودش را دارد.

البته این آش در تمام ما های سال پخته و در نمایشگاه های نوروزی هم به مسافران عرضه می گردد، آشی مرکب از حبوبات، غلات و گوشت است و لعاب جا افتاده آن مانند پنیر پیتزا کش آمده است و با با ﭘﯿﺎﺯ ﺩﺍﻍ، ﺳﯿﺮ ﺩﺍﻍ ﻭ ﻧﻌﻨﺎﻉ داغ سرو می گردد.

سوپ ترخینه، یک آنتی بیوتیک طبیعی

سوپ ترخینه با طعم لذیذ و عطر خوشایندش یک پیشنهاد عالی برای میل کردن یک پیش غذای خوشمزه است، سوپی که سرشار از آنتی بیوتیک های طبیعی است و معمولا برای بهبود سرماخوردگی هم از آن استفاده می نمایند.

ترخینه که یکی از سوپ های محلی و معروف کرمانشاه محسوب می گردد و در تهیه آن از گندم و دوغ استفاده می گردد به صورت گلوله های خشک شده و آماده عرضه می گردد که حتی مسافران می توانند آنها را با خود به همراه ببرند.

سورانه، بورانی پرخاصیت

آش سورانه یکی ازغذای محلی و بومی استان کرمانشاه و از انواع بورانی ها بوده که در فصل بهار به وفور طبخ و مصرف می گردد، این غذا که از گیاهی شبیه به تره و سیر که انتهای ساقه آن به رنگ ارغوانی است، تهیه می گردد و در گویش محلی مردم کرمانشاه، سوران یا سورون نامیده و تلفظ می گردد.

آشپزان چیره دست این دیار با استفاده از گیاه سورانه، گوشت چرخ نموده، پیاز، روغن زیتون، رب انار، شکر، نمک و فلفل سیاه، به طبخ و تهیه این غذای محلی می پردازند، غذایی که از خاصیت دارویی بسیاری برخوردار بوده و کارشناسان و پزشکان تغذیه، مصرف آن را توصیه می نمایند، مضاف بر اینکه این آش لقب یکی از خوشمزه ترین آش های سنتی را به خود اختصاص داده است.

سیب پلو کرمانشاه یک نهار متفاوت و لذیذ

از پلوهای خوشمزه و اختصاصی کرمانشاه می توان به ونوشک پلو و سیب پلو اشاره نمود که در تهیه سیب پلو کرمانشاهی از برنج، سیب زمینی، شوید خشک و تازه، کشمش، پیازداغ، خرما و گوشت مرغ یا ماهیچه استفاده می گردد.

در تهیه ونوشک پلو هم برنج، گوشت چرخ نموده، ونوشک تازه، پیاز سرخ شده، رب گوجه فرنگی و زعفران استفاده می گردد که یکی از غذاهای خوشمزه و متفاوت کرمانشاهیان است و مسافران برای تنوع هم که شده می توانند آنرا میل نمایند.

اینها تنها گوشه ای از دنیای خوش طعم و لذیذ آشپزی سنتی کرمانشاه است که خوشبختانه در گذر زمان غبار فراموشی نگرفته اند و همیشه مورد استقبال مسافران و میهمانان استان بوده اند.

منبع: زندگی روز
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 470

به "غذا های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذا های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید