افزایش اندازه فراوری ماهیان به 600 تن در استان اردبیل

به گزارش وبمستر وبلاگ، مدیر کل شیلات استان اردبیل گفت: اندازه فراوری ماهیان در استان در حال حاضر به 600 تن افزایش یافته است.

افزایش اندازه فراوری ماهیان به 600 تن در استان اردبیل

به گزارش خبرنگار از ، سیف اله تیزرو، مدیر کل شیلات استان اردبیل گفت: مقدار فراوری ماهیان در استان اردبیل در حال حاضر به 600 تن افزایش یافته و سعی کردیم در سال های اخیر با فعال کردن 30 طرح نیمه تمام و یا راکد شیلات در استان بر ظرفیت فراوری بیفزاییم.

او با بیان اینکه استان اردبیل در حال حاضر واردنماینده ماهی است و فراوری این استان کفاف احتیاج همشهریان را نمی کند اظهار کرد: در استان اردبیل از تمام گونه های پرورش رایج ماهی در مراکز پرورش آبزیان وجود دارد که از قزل آلای رنگین کمان گرفته تا کپور و آمور گونه های مختلف ماهیان در این استان پرورش داده شده و به بازار مصرف می رسد.

مدیرکل شیلات استان اردبیل با بیان اینکه در شمال استان رودخانه ارس و در جنوب این استان قزل اوزن از منابع عمده ماهیگیری به تعداد می رود، توضیح داد: بعد از خوزستان، بیشترین مراکز پرورش ماهیان گرمابی در استان اردبیل واقع شده که سعی می کنیم با وزن مناسب این ماهیان را پرورش داده و روانه بازار مصرف کنیم.

تیزرو از پرورش گونه خاویاری در حاشیه رود ارس و قزل اوزن اطلاع داد و گفت: در این راستا از پرورش دهندگان، سرمایه گذاران و فراورینمایندگان حمایت های لازم انجام می گردد.

او در بخش دیگری از سخنان خود بیان نمود: در سال فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها سعی کردیم از منابع مختلف بانکی تسهیلات مناسبی را در اختیار پرورش دهندگان ماهی قرار دهیم که تسهیلات پرداختی از محل منابع کمیته امداد و بنیاد علوی به صورت چهار درصد بوده و در سایر منابع هم پرداختی ها با سود 15 تا 18 درصد رخ داده است.

مدیر کل شیلات استان اردبیل هزینه بر بودن تجهیزات و امکانات مناسب برای پرورش ماهی را یادآور شد و اضافه نمود: باید متقاضیان 20 درصد آورده و 80 درصد تسهیلات بانکی را در راه اندازی مراکز پرورش ماهی مورد هدف گذاری قرار دهند تا در یک فرجه زمانی مناسب با استفاده از این تسهیلات که عمدتاً سرمایه در گردش است، بتوانند واحد های خود را فعال نگه دارند.

تیزرو بیان نمود: در منطقه ها محروم سود پرداخت تسهیلات 12 درصد و سایر منطقه ها 15 درصد است که انتظار می رود دولت با کاهش سود بانکی سرمایه گذاران در این حوزه را یاری نموده و به تقویت فراوری محصولات آبزیان یاری نمایند.

او صدور مجوز به وسیله سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی را یادآور شد و ادامه داد: علاقمندان با دریافت مجوز از این سازمان می توانند از تسهیلات استفاده نموده و ما هم در اداره کل شیلات سعی می کنیم به تناسب ظرفیت فراوری فعالان این بخش را مورد حمایت قرار دهیم.

مدیر کل شیلات استان اردبیل به منابع آبی مناسب در استان و ایجاد استخر های دو منظوره برای پرورش ماهیان اشاره نمود و گفت: در حال حاضر به ازای هر تن فراوری ماهی 800 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان تسهیلات احتیاج است تا سرمایه گذاران بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند.

تیزرو مشکل نقدینگی را از مهمترین مسائل سرمایه گذاران در حوزه پرورش آبزیان اظهار داشت و اضافه نمود: کمبود نقدینگی بخش عظیمی از سرمایه گذاران را به سمت استفاده از تسهیلات سوق داده، اما زمان بازپرداخت و نرخ سود پرداختی بانک ها رضایت بخش به نظر نمی رسد.

او سرانه مصرف ماهی را در استان 11 کیلوگرم اظهار داشت و ادامه داد: قیمت آبزیان در سال های اخیر به علت افزایش قیمت نهاده ها بالا رفته و ما کمبود فراوری را در کنار افزایش قیمت نهاده ها علت اصلی در بالا رفتن قیمت ماهی می دانیم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل توضیح داد: ما در بحث تشکل ها ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم فراورینمایندگان را مورد حمایت جدی قرار دهیم و از همین رو باید به سمت خودکفایی و خوداتکایی در فراوری حرکت کنیم چرا که در حال حاضر اردبیل واردنماینده آبزیان از سایر استان هاست.

ح

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 494

به "افزایش اندازه فراوری ماهیان به 600 تن در استان اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش اندازه فراوری ماهیان به 600 تن در استان اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید