تعمیرات خانگی و توصیه های اورژانس

به گزارش وبمستر وبلاگ، بیشتر ما در خانه، جعبه ابزار تعمیرات خانگی را داریم و سعی می کنیم تا جای ممکن در صورتی که کار خیلی تخصصی نباشد، نیازهای ساده خانه را خودمان رفع کنیم. استفاده از جعبه ابزار خوب است، به شرط آنکه نحوه صحیح کار با ابزار و وسایل را به درستی بیاموزیم و مراقبت از خود را فراموش نکنیم؛ در غیر این صورت هنگام تعمیرات ساده خانگی مانند عوض کردن یک لامپ یا زدن فیوز ممکن است دچار حادثه شویم.

تعمیرات خانگی و توصیه های اورژانس

تعمیرات خانگی و توصیه های اورژانس

نویسنده: دکتر افشین امینی / متخصص طب اورژانس

بیشتر ما در خانه، جعبه ابزار تعمیرات خانگی را داریم و سعی می کنیم تا جای ممکن در صورتی که کار خیلی تخصصی نباشد، نیازهای ساده خانه را خودمان رفع کنیم. استفاده از جعبه ابزار خوب است، به شرط آنکه نحوه صحیح کار با ابزار و وسایل را به درستی بیاموزیم و مراقبت از خود را فراموش نکنیم؛ در غیر این صورت هنگام تعمیرات ساده خانگی مانند عوض کردن یک لامپ یا زدن فیوز ممکن است دچار حادثه شویم.

اگر فردی آموزش درست ندیده باشد، ممکن است دچار سوانح متعددی از جمله سقوط گردد. سقوط ممکن است در اثر پرتاب شدن در پی برق گرفتگی و یا افتادن از روی بلندی اتفاق بیفتد. در ایام پیش از عید، اورژانس، آمار بسیار زیادی در این زمینه داشت که اغلب آسیب ها ناشی از پرت شدن یا افتادن بودند. علاوه بر سقوط، احتمال بریدگی و پاره شدگی هم در طی تعمیرات وجود دارد. استفاده از وسایل نوک تیز یا استفاده ناصحیح از ابزار می تواند سبب بریدگی و گاهی خون ریزی های شدید گردد. در کنار این مسایل، صدمات دیگری مثل حرارت دیدگی، سوختگی، برق گرفتگی و چیزهای دیگری از این قبیل هم در آسیب های خانگی دیده می گردد. در صورتی که فردی هنگام تعمیرات با یکی از این مسایل روبرو شد، ضروری است بسته به نوع ضایعه اقدامات لازم را انجام دهد. اگر شدت ضایعه بالاست، اولین کار تماس با 115 و یاری خواستن است ولی اگر شدت ضایعه پایین است و فرد خود می تواند کنترل کند، اول از همه ضروری است خونسردی خود را حفظ نموده و هول نگردد چون هول شدن خیلی وقت ها قضیه را بدتر می نماید. بعد اقدامات لازم را برحسب آگاهی ها و اطلاعات خود انجام دهد. توصیه اکید می کنم افراد در کارهایی که نسبت به آن آموزش ندیده و اطلاع ندارند، دخالت ننمایند.

اگر فردی دچار خون ریزی یا بریدگی شده، کافی است عضو را بالا نگه داشته و یک دستمال تمیز روی آن گذاشته و فشار مستقیم بیاورد. اگر دچار شکستگی شده، باید اطرافیان، کنار عضو شکسته، دو تخته چوب بگذارند یا آن را با یک بالش کاملا ثابت نمایند. اگر فرد دچار سوختگی سطحی شده، نباید از یخ استفاده نمایند و صرفا باید موضع را زیر آب سرد بگیرند و از پماد سوختگی استفاده نمایند. درصورت وقوع برق گرفتگی هم اطرافیان باید مراقب باشند که حین نجات فرد خودشان را برق نگیرد. ضروری است ابتدا منبع برق را قطع نمایند. اگر امکان قطع برق وجود ندارد، با یاری یک وسیله نارسانا مثل چوب خشک فرد را از وسیله ای که برق گرفتگی ایجاد نموده جدا نمایند. سپس او را به پهلو خوابانده، چیزی به او بخورانند و فورا با اورژانس تماس بگیرند تا بیمار به مرکز پزشکی انتقال داده گردد. در صورتی که فرد دچار سقوط شده و احتمال آسیب ستون فقرات وجود دارد هم باید بیمار را کاملا ثابت نگه داشت و از گردن و ستون فقرات او محافظت کرد تا تکان نخورد و درنهایت، همه را به اطلاع اورژانس یا پزشک برسانند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 498

به "تعمیرات خانگی و توصیه های اورژانس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعمیرات خانگی و توصیه های اورژانس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید