شریعتمداری تاکید نمود: نهضت مناسب سازی در کشورشکل بگیرد، درج روز ملی مناسب سازی در تقویم کشور

به گزارش وبمستر وبلاگ، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بر لزوم شکل گیری نهضت مناسب سازی در کشور تاکید نمود و گفت: سازمان بهزیستی، مراکز دولتی و تمامی نهادها و مراکزی که مسئولیتی در ساخت فضا و زیست بوم جامعه بر عهده دارند باید احساس مسئولیت اساسی در این خصوص داشته باشند.

شریعتمداری تاکید نمود: نهضت مناسب سازی در کشورشکل بگیرد، درج روز ملی مناسب سازی در تقویم کشور

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، محمد شریعتمداری در شانزدهمین نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی گفت : در کشور به دلیل بعضی مسائل ژنتیکی و فرهنگی موتور فراوری نماینده معلولیت همچنان روشن است بر همین اساس موضوع مناسب سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید با جدیت بیشتر و همکاری همه جانبه پیگیری گردد.

وی به بروز معلولیت های ناشی از جنگ تحمیلی در کشور نیز اشاره نمود و اضافه کرد: جانبازان عزیز کشورمان شهدای زنده و اسوه های مقاومت و رشادت هستند که روحیه مقاومت را در جامعه تقویت می نمایند و مسئولیت ما را در بحث مناسب سازی سنگین تر می سازند.

شریعتمداری پیشنهاد کرد؛ روزی تحت عنوان روز ملی مناسب سازی یا کشور بی مانع و دسترس پذیر یا هر عنوان زیبا و مرتبط دیگر، در تقویم نامگذاری گردد.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به شعار خانواده محور شدن اشاره نمود و گفت : اگر سازمان بهزیستی، شعاربهزیستی خانواده محور را با شعوری بالا خلق نموده است و در جهت آن حرکت می نماید، نقطه مقابل تحقق این شعار، عدم مناسب سازی و نامناسب بودن محیط شهری است.

وی توضیح داد: اگر بخواهیم افراد دارای معلولیت را از مراکز خارج کنیم، به خانه ها ببریم و بهزیستی خانواده محور شکل بگیرد، تردد و حضور این عزیزان در فضاهای مختلف چند برابر می گردد بر همین اساس، مناسب سازی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

شریعتمداری اضافه کرد: هر چند تشکیل مراکز مثبت زندگی ، گوشه ای از مسائل را جبران می نماید اما ما را از مناسب سازی بی احتیاج نمی سازد زیرا سازمان بهزیستی صرفا به افراد دارای معلولیت خدمت رسانی نمی نماید، جانبازان و افراد دارای معلولیت باید بتوانند در کل فضای کشور آزادانه تردد نمایند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آمار نگهداری 48 هزار نفر در مراکز بهزیستی و 55 هزار نفر در خانواده ها نیز اشاره نمود و گفت: این آمار و پیشی دریافت تعداد افراد نگهداری شده در خانواده نسبت به سال های قبل، نشانه تحقق شعار خانواده محوری است، اما ضروری است کوشش بیشتری داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تا زمانی که این عزیزان نتوانند در جامعه حضور پیدا نمایند، از حقوق اجتماعی خودشان محروم هستند و اگر منشور حقوق شهفرایندی را منتشر نموده ایم باید به اصول آن که توجه به حقوق همه شهفرایندان از جمله جانبازان و معلولان هست، توجه کافی داشته باشیم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد گستره مناسب سازی در جامعه نیز گفت: مناسب سازی تنها به قرار دادن رمپ و آسانسور در فضاهای شهری محدود نمی گردد، بلکه علائم هشداردهنده برای تسهیل تردد و حضور نابینایان و ناشنوایان در جامعه، امکانات و وسایل یاری آموزشی برای حضور این افراد در فضاهای فرهنگی جامعه و... نیز مورد احتیاج است.

وی به وسعت و سنگینی موضوع مناسب سازی در کشور نیز اشاره نمود و گفت : به رغم اهرم های نظارتی خوبی چون ماده 31 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به دلیل عدم نظارت و پیگیری مستمر این موضوع در جامعه ، به نقطه اول بر می گردیم.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، همچنین تشکیل کمیته نظارتی با مسئولیت معاون اول رئیس جمهوری، محول شدن دبیری این کمیته به وی و همچنین مسئولیت رئیس سازمان بهزیستی برای ارائه گزارش های نظارتی را نشانه توجه ویژه به موضوع مناسب سازی در کشور دانست.

شریعتمداری گفت: هر چند گزارش های رسیده حاکی از فرایند رو به رشد مناسب سازی در کشور دارد اما چندان قانع نماینده نیست باید در این زمینه کوشش بیشتری داشته باشیم.

لزوم مشخص اولویت و زمان بندی در اجرای مصوبات جلسات ستاد هماهنگی و نظارت بر مناسب سازی

وی به لزوم بازنگری مصوبات جلسات کمیته های مناسب سازی نیز اشاره نمود و گفت: مصوبات بسیار خوب هستند اما اولویت بندی نشده اند و همچنین زمان بندی و متولی مشخصی ندارند. بنابراین یکی از مصوبات نشست این باشد که تمامی مصوبات قبلی، بازنگری و مشخص اولویت شوند.

شریعتمداری تاکید نمود: مصوباتی که تا خاتمه دولت قابلیت انجام دارند، شناسایی و احصا شوند و در دستور کار فوری قرار گیرند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی یکی دیگر از مصوبات این نشست را لزوم ارائه 2 گزارش شش ماهه تا خاتمه دولت از سوی ستاد مناسب سازی برای طرح در جلسه هیات وزیران اظهار داشت.

وی گفت:پاسخگویی و نظارت پذیری لازمه قبول مسئولیت است و ترک فعل نیز به این معناست که اگر قادر به انجام کاری نباشیم، از آن کناره گیری کنیم و حق افراد را ضایع نکنیم.

شریعتمداری به از بین رفتن نفوس و جان افراد دارای معلولیت و افزایش معلولیت های ناشی از نامناسب بودن معابر نیز اشاره نمود و گفت: مناسب سازی از حقوق اساسی افراد است و همانطور که از حق آزادی های مشروع افراد دفاع می کنیم، باید از این حق هم دفاع کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به مسئولیت سنگین شهرداری ها در حوزه مناسب سازی نیز اشاره نمود و گفت:شهرداری ها ضروری است روش هایی برای تامین بودجه اجرای مصوبات پیدا نمایند، زیرا حتما همه مصوبات از محل بودجه عمومی، اجرایی نخواهند شد.

وی تاکید نمود: تشکیل یک کمیته اقتصادی در ستاد مناسب سازی برای پیش بینی محل تامین طرح ها و هزینه ها، الزامی است چراکه اگر برای اجرای قوانین، هزینه لازم پیش بینی نگردد، اجرایی نخواهند شد.

وی با اشاره به تجربه نهادهای مدنی در حمایت از محیط زیست در جهان به احتیاج کشور به ایجاد نهادهای غیر دولتی برای پیگیری مناسب سازی شهرها تاکید نمود و گفت: باید کمپین هایی در حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و مناسب سازی شهرها به عنوان موضوع اصلی کشور ایجاد گردد و به مطالبه گری از دولت ها بپردازند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه معلولیت در هر لحظه ممکن است برای هر فردی ایجاد گردد گفت: در تصمیم گیری ها و ساخت و سازها باید به این موضوع پرداخته گردد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: یکی از تکالیف عمده صداو سیما پرداختن به همین موضوعات است . قطعا مظلوم ترین قشری که باید به آنها پرداخت معلولان هستند که از حقوق اولیه خود محروم اند.

وی همچنین به برگزاری 16 جلسه و رشد چهار برابری تعداد این جلسات در دوره مدیریت جدید سازمان بهزیستی اشاره نمود و گفت: این موضوع نشان می دهد، پیگیری و کارهای خوبی اجرا شده است.

شریعتمداری زمان بندی ، اولویت بندی ، مشخص مسئول و همکاران و پیدا کردن روش های مناسب اقتصادی را برای اجرای طرح های مناسب سازی را با اهمیت دانست و در خاتمه اظهار امیدواری کرد ؛ دارای جامعه ای باشیم که هیچ مانعی برای حضور جانبازان و معلولان در آن وجود نداشته باشد.

در این نشست، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور، جاقتصادی نژاد معاون وزیر کشور و ابراهیم کاظمی مومن سرایی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور نیز حضور داشتند.

در خاتمه این مراسم از نشان مناسب سازی و کتاب گزیده قوانین و دستورالعمل های مناسب سازی رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 190

به "شریعتمداری تاکید نمود: نهضت مناسب سازی در کشورشکل بگیرد، درج روز ملی مناسب سازی در تقویم کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شریعتمداری تاکید نمود: نهضت مناسب سازی در کشورشکل بگیرد، درج روز ملی مناسب سازی در تقویم کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید