طرز تهیه مارمالاد سیب به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

به گزارش وبمستر وبلاگ، مارمالاد سیب یکی از انواع مارمالاد خوشمزه و پرکاربرد در آشپزی و تهیه است. از این مارمالاد به عنوان فیلینگ داخل کیک یا روی و چیز کیک استفاده می گردد. بعلاوه می توان از طعم بی نظیر آن برای لذت برد. در این مقاله از در به طرز تهیه مارمالاد سیب به 2 روش ساده و خانگی با ژلاتین و بدون ژلاتین، به همراه فوت و فن های پخت و نگهداری مارمالاد سیب می پردازیم.

طرز تهیه مارمالاد سیب به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

طرز تهیه مارمالاد سیب بدون ژلاتین

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان موردنیاز برای پخت: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه مارمالاد سیب بدون ژلاتین

سیب: 500 گرم

شکر: 350 گرم

آب: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

آبلیمو: 1 قاشق چای خوری

زعفران دم نموده غلیظ: 1 قاشق غذاخوری

گلاب: 1 قاشق چای خوری

مراحل طرز تهیه مارمالاد سیب خانگی

برای درست کردن مارمالاد سیب بدون ژلاتین برای یا انواع کیک و دسر و صبحانه، بعد از شستن، پوست گرفتن و خرد کردن سیب ها، باید آنها را در یک قابلمه با مقداری آب بپزید. وقتی سیب ها پخته و نرم شدند، آنها را له کنید. سپس آبلیمو، گلاب و زعفران را به مواد بیفزایید. برای جزییات بیشتر از طرز تهیه مارمالاد سیب بدون ژلاتین، مراحل زیر را ادامه دهید.

مرحله اول: سیب ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مارمالاد سیب بدون ژلاتین، سیب ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید. سپس سیب ها را به صورت مکعبی خرد نموده و هسته آنها را جدا کنید. یک قابلمه روی حرارت بگذارید و سیب ها را در آن بریزید. به مقدار یک لیوان دسته دار فرانسوی آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت را روی حالت میانه تنظیم کنید. درب قابلمه را باز بگذارید.

مرحله دوم: سیب ها را له و پوره کنید

اجازه دهید سیب ها بپزند و نرم شوند. برای جلوگیری از تیره شدن رنگ سیب ها، می توانید آبلیمو را در همین مرحله از طرز تهیه مارمالاد سیب، به قابلمه بیفزایید. بعد از پختن سیب ها، با چنگال یا گوشتکوب، سیب ها را له کنید تا کاملا شکل خمیری و یکدست پیدا نمایند.

مرحله سوم: شکر را اضافه کنید

بعد از نرم شدن سیب ها، شکر را به مواد بیفزایید. مواد را هم بزنید تا دانه های شکر حل شوند و به خورد سیب ها بروند. حرارت را روی حالت ملایم قرار دهید. مارمالاد سیب را به طور مرتب روی حرارت هم بزنید تا یکدست و غلیظ گردد و آب خود را از دست بدهد. مراقب باشید که مارمالاد ته نگیرد.

مرحله چهارم: زعفران را اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مارمالاد سیب، بعد از اینکه مارمالاد غلیظ و سفت شد، زعفران دم نموده و را اضافه کنید. بعد از آماده شدن مارمالاد، حرارت را قطع کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید تا سرد گردد. وقتی مارمالاد کاملا سرد شد، آن را در بطری های شیشه ای درب دار بریزید و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه مارمالاد سیب با ژلاتین

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان موردنیاز برای پخت: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه مارمالاد سیب با ژلاتین

سیب: 1 کیلوگرم

شکر: 500 گرم

زعفران دم نموده: 1 قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش تازه: 1 قاشق غذاخوری

ژلاتین: 1 ورق

مراحل طرز تهیه مارمالاد سیب برای کیک

این روش از طرز تهیه مارمالاد سیب با ژلاتین، شباهت های زیادی به روش قبل دارد، با این تفاوت که در آن از مقداری ژلاتین برای کشدار شدن و شفافیت مارمالاد استفاده می گردد. ژلاتین را بهتر است در آخرین مرحله به مارمالاد سیب اضافه کنید. برای تهیه این مارمالاد سیب با ژلاتین، روش زیر را به کار ببندید.

مرحله اول: سیب ها را بپرید

در اولین قدم از طرز تهیه مارمالاد سیب، سیب ها را بشویید و پوست بگیرید. سیب ها را خرد و به قطعات کوچک خرد کنید. سپس آن ها را به همراه یک لیوان آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا سیب ها به همراه آب بپزند و نرم شوند.

مرحله دوم: سیب ها را پوره کنید

سیب های پخته شده را بعد از سرد شدن در مخلوط کن بریزید و له کنید. اگر مخلوط کن در دسترس نداشتید، آنها را با گوشتکوب له کنید. هر چه پوره ها نرم تر و یکدست تر باشند، مارمالاد شما ظاهر زیباتری خواهد داشت. سپس پوره های سیب را به قابلمه برگردانید و شکر یا عسل را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: ژلاتین را به مواد مارمالاد اضافه کنید

حرارت را روی حالت میانه قرار دهید و صبر کنید تا شکر حل گردد. در این فاصله، ژلاتین را در مقداری آب داغ بیندازید تا کاملا حل گردد. وقتی شکر ذوب شد و مارمالاد به غلظت دلخواهتان رسید، ژلاتین را اضافه کنید. در آخر زعفران یا طعم دهنده های دیگر مثل آبلیمو، گلاب، هل و … را به مواد مارمالاد سیب بیفزایید.

مرحله چهارم: مارمالاد سیب را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مارمالاد سیب، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید به مدت 1 شب تا صبح در دمای محیط بماند تا سرد شد. در این مدت درب قابلمه را تا نصفه، روی آن بگذارید تا دمای خود را از دست بدهد. سپس مارمالادها را در ظروف شیشه ای یا بطری های دربسته بدون منفذ بریزید و در یخچال یا فریزر بگذارید.

فوت و فن های طرز تهیه مارمالاد سیب

*برای جلوگیری از تغییر رنگ مارمالاد سیب، در هنگام پخت سیب ها، مقداری آبلیمو به مواد اضافه کنید.

*می توانید به جای آبلیمو از جوهر لیمو یا سرکه بهره ببرید.

*اگر سیب هایی را که در طرز تهیه مارمالاد سیب استفاده می کنید، خیلی شیرین هستند، برای جلوگیری از شیرین شدن بیش از حد مارمالاد و متعادل تر شدن طعم آن، مقداری آبلیمو، آب نارنج، سرکه یا چاشنی های ترش دیگر به آن اضافه کنید.

*اضافه کردن زعفران، گلاب و هل را به مراحل پایانی پخت موکول کنید تا عطر و طعم آنها ماندگار بماند.

*برای جلوگیری از شکرک زدن مارمالاد، قاشقی که با آن مارمالاد را هم می زنید، به دیواره قابلمه نزنید.

*اگر مارمالاد سیب زیادی بپزد، احتمال شکرک زدن آن بالا می رود.

*برای شفاف شدن رنگ مارمالاد سیب، در هنگام پخت سیب، کف های روی آن را بگیرید.

*افزودن ژلاتین به مواد مارمالاد باعث کشدارتر شدن و شفافیت آن می گردد.

*برای طرز تهیه مارمالاد سیب بدون شکر، از به جای شکر بهره ببرید. می توانید شیرین نماینده های دیگر مثل یا شیره خرما را هم در آن به کار ببرید.

*برای طرز تهیه مارمالاد سیب به مقدار کم، مقدار مواد مورد استفاده را به یک نسبت کم کنید.

اصول نگهداری از مارمالاد سیب

*مارمالاد سیب مثل سایر انواع مارمالاد و بعد از پخته شدن باید کاملا بدون آب و غلیظ باشد تا از کپک یا شکرک زدن آن جلوگیری گردد. البته بعد از سرد شدن، مارمالاد کمی غلیظ تر خواهد شد.

*برای نگهداری از مارمالاد سیب، قبل از ریختن آن در بطری، حتما اجازه دهید مواد کاملا سرد شوند.

*برترین ظرف برای نگهداری از مارمالاد، ظروف شیشه ای درب دار و خشک و تمیز است.

*بهتر است بطری هایی را که استفاده می کنید، از انواع کوچک آن انتخاب کنید تا زود تمام گردد و درب آن ، زیاد باز و بسته نگردد.

*اگر می خواهید مارمالاد سیب را برای مدت بیش از یک ماه نگه دارید، آن را در فریزر قرار دهید.

*استفاده از ژلاتین یا ژل در طرز تهیه مارمالاد سیب، باعث می گردد ماندگاری آن کمتر گردد.

سوالات متداول

برای کشدار و شفاف تر شدن مارمالاد سیب چه کنیم؟

برای اینکه مارمالاد سیب بافت کشداری پیدا کند، اضافه کردن مقداری ژلاتین بسیار متداول است. ولی می توانید به جای ژلاتین، از ژله سیب یا دیگر میوه ها بهره ببرید.

چه کار کنیم که مارمالاد سیب غلیظ گردد؟

در صورتی که می خواهید مارمالاد سیب غلیظ گردد، نصف قاشق چای خوری آرد ذرت را در مقدار کمی آب، حل نموده و در 5 دقیقه پایانی پخت، به مارمالاد اضافه کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 24 مهر 1401 بروزرسانی: 24 مهر 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 846

به "طرز تهیه مارمالاد سیب به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مارمالاد سیب به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید