پخت یک ته دیگ ترد و خوشمزه؛ گل سرسبد سفره

به گزارش وبمستر وبلاگ، ته دیگ یکی از مجذوب کننده ترین بخش های آشپزی ایرانی است، اما ترد درآوردن آن کار بسیار دشواری است.

پخت یک ته دیگ ترد و خوشمزه؛ گل سرسبد سفره

فاطمه عباسی| ته دیگ یا خوب است یا عالی! این جمله را یکی از عاشقان ته دیگ ایرانی گفته، اما برای درست کردن یک ته دیگ ترد باید به نکاتی دقت کرد. ته دیگ چه با نان درست گردد چه با سیب زمینی، هویج، کاهو یا حتی ماکارونی، اگر خوب درست گردد، گل سرسبد سفره ما خواهد بود.

برای خوب درآمدن و ترد شدن ته دیگ کافی است یک قابلمه مناسب انتخاب کنید؛ کف صاف و ضخیم قابلمه حرارت را در طول زمان به مرور به محتویات آن منتقل می نماید و نتیجه بهتری ایجاد خواهد نمود. بهتر است یک قابلمه نچسب بردارید، اما اگر ظرفی استیل دارید یا از دیگ چدنی هلندی استفاده می کنید باید آن ها را از قبل داغ کنید و بعد روغن را به ظرف بیفزایید تا آن هم داغ گردد.

دلایل زیادی برای ترد نشدن ته دیگ شما وجود دارد؛ اندازه رطوبت دانه های برنج می تواند باعث نرم شدن ته دیگ گردد، کیفیت و بافت نان یا سیب زمینی هم می تواند عامل دیگری باشد و البته از حرارت غافل نشویم:

برای داشتن یک ته دیگ عالی، مطمئن شوید که برنج برای مدتی طولانی نجوشد؛ بعضی برنج را از شب قبل خیس می نمایند، اما شاید این کار برای زمانی که یک ته دیگ ترد می خواهید جواب ندهد!

در خصوص سیب زمینی هم ابتدا آن ها را با قطری میانه برش دهید، بشویید تا نشاسته اضافه آن از بین برود و بعد روی پارچه یا حوله مخصوص آب گیری آن ها را خشک کنید تا رطوبت اضافی نداشته باشند.

نان بهتر است لواش باشد، اما من گاهی ته دیگ نان سنگک هم درست نموده ام! نان پیتا یا نان تافتون هم برای ته دیگ انتخاب خوبی هستند به هر حال پیشنهاد می کنم هر دو طرف نان و سیب زمینی را قبل از اضافه کردن برنج به قابلمه با حرارت میانه کمی تفت دهید.

بعد از افزودن برنج با انتهای یک کفگیر بلند روی آن را چند سوراخ ایجاد کنید تا رطوبت و حرارت از بین لایه های برنج و کف قابلمه به بالا منتقل شوند. پخت برنج را از ابتدا روی حرارت میانه آغاز کنید، این کار باعث ترد و طلایی شدن آن می گردد.

قابلمه برنج را بیش از 10 تا 15 دقیقه روی حرارت زیاد دم نکنید، زیرا ممکن است باعث سوختن ته دیگ شما گردد. بعلاوه، با حرارت کم آغاز نکنید، زیرا ته دیگ شما در نهایت نرم خواهد شد.

در قابلمه را با استفاده از یک دمکنی پارچه ای ببندید تا رطوبت اضافی را جذب کند. پس از دم کشیدن کامل برنج، ته قابلمه را در آب سرد بزنید و ته دیگ را داغ و تازه سرو کنید. نوش جان.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 22 مهر 1401 بروزرسانی: 22 مهر 1401 گردآورنده: blogwebmaster.ir شناسه مطلب: 845

به "پخت یک ته دیگ ترد و خوشمزه؛ گل سرسبد سفره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پخت یک ته دیگ ترد و خوشمزه؛ گل سرسبد سفره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید